Riemke Groeneveld - Orthopedagoog Bussum
  • 4 Hoofdroutes
    • Hoe vind ik de weg in de jeugdhulp?
  • 1 Gedragsproblemen
    • Met wie kan mijn kind praten over de scheiding?
    • Wat gebeurt er in de bijeenkomsten?
    • Bent u verwijzer?
    • Gaat het probleem over?
  • 2 Gezinsproblemen
    • Deugdentrainingen
    • De eerste 1001 dagen
    • Partnerrelaties
  • 3 Angst, Trauma & Stemmingsproblemen
  • 4 Puberteitsproblemen
    • Mijn kind wil niet...
    • Puberteit & Mindful Parenting
    • Hersenstichting thema-avonden oa Puberhersenen in Ontwikkeling
  • 18+ Jong & Volwassen to be
  • Mindful Parenting
    • Inschrijfformulier
  • Riemke Groeneveld Orthopedagoog Generalist Onderwijskundige & Systeemtherapeut i.o.
    • Wat doet een orthopedagoog?
    • NVO & SKJ Beroepscode & Voorwaarden
    • Collega's & Intervisiegenoten
    • Agenda
    • Referenties >
      • Trajecten & Ervaring
      • Dora
      • langdurige clientrelaties
    • Wetenschappelijke basis
  • Media
  • Contact & Kosten
    • Locatie
    • Kosten
  • Blog
  • Klachten
Aangesloten bij Klachtenportaal Zorg

wat gebeurt er in de bijeenkomsten met uw kind?

De bijeenkomsten zijn steunend en probleemoplossend van aard. Er wordt concreet en praktisch aan de slag gegaan met wat uw kind als probleem ervaart. Soms heeft dat de vorm van een gesprek. Ook wordt er gebruik gemaakt van allerlei andere vormen die aansluiten bij de leeftijd van het kind. 

Het kan zijn dat uw kind huiswerk mee krijgt. Uw kind wordt gevraagd tussen de bijeenkomsten door zelf aan de slag te gaan. Bij aanvang van de behandeling zal het soms gaan om het registreren van gevoelens of gedrag. In het vervolg van de behandeling wordt van uw kind gevraagd om bewust in dagelijkse situaties nieuw gedrag in praktijk te brengen. Soms is het de bedoeling dat het kind opdrachten in een werkboek maakt, of dat u als ouder een bijdrage levert aan het traject. In de bijeenkomsten is aandacht voor de ervaringen die uw kind met die nieuwe inzichten op heeft gedaan.  

In de gesprekken met kinderen, pubers en volwassenen wordt er gewerkt met een of een combinatie van de volgende therapeutische aanpakken
:

*





*



*




*



*





*



*



*







PROBLEEM OPLOSSENDE THERAPIE
De problemen die het kind ervaart zijn het startpunt van de therapie. Samen gaan we kijken hoe deze problemen eruit zien. Stap voor stap en stuk voor stuk gaan we aan de slag met de problemen. Samen bepalen we oplossingen en krijgt het handvatten aangereikt die ondersteunende zijn in het dagelijks leven.   
COGNITIEVE GEDRAGSTHERAPIE
Het kind leert verschil te maken tussen gebeurtenissen, gedachten, gevoel en gedrag. Door de therapie leert het hier zelf in sturen, daardoor vergroot het kind de grip op eigen gevoelens en gedrag.
SPEL & CREATIEVE THERAPIE
Deze vorm van therapie wordt vooral toegepast bij hele jonge kinderen. Voor peuters, kleuters en soms kinderen uit de onderbouw van de basisschool zijn spel en creatieve uitingen de makkelijkste manier om contact te maken en daarbinnen serieuze thema's een plek te geven.  

CONTEXTUELE THERAPIE
Het kind krijgt inzicht in de eigen positie en rol binnen het gezin en het gezin van herkomst. Dit wordt veel toegepast bij vraagstukken rondom scheiding, samengestelde gezinnen of rouw.  
SYSTEMISCHE THERAPIE
Werken met verschillende gezinsleden in een gezamenlijk 
traject. Het traject wordt in overleg vormgegeven. Meestal bestaat een traject uit een combinatie van individuele gesprekken en gesprekken met verschillende gezinsleden. Dit gaat om problemen die het kind niet alleen op kan lossen.
MEDIATIETHERAPIE
Ouders gaan in behandeling en het kind is daarbij niet aanwezig. Door met de ouders te werken aan het probleem van het kind, zal het kind indirect beter gaan functioneren. Via de ouders wordt het kind bereikt.
OUDERBEGELEIDING
Ouders worden begeleid in het hanteren van het gedrag van hun kind. Er worden concrete handvatten gegeven om andere accenten te leggen in de opvoeding. Ouders krijgen meer grip op het gedrag van hun kind.
PSYCHO-EDUCATIE
Heeft het kind of een broertje of zusje een diagnose gekregen, of bestaat er een sterk vermoeden van bijvoorbeeld ADHD of  Autisme, dan wordt in een psycho educatie traject stilgestaan bij de kenmerken van die diagnose. Daarbij wordt uitgelegd wat het is, en wat daarvan te merken is thuis of op school. 
Ook kan het zijn dat bij het kind of de puber een intelligentieprofiel is vastgesteld dat vragen oproept. Wat houdt het in? wat zijn de gevolgenvan dit profiel voor de persoon zelf en de gezinsleden?

Maak een gratis website met Weebly