ClientRelatie: Verbinding en betrokkenheidEr zijn clienten die in de loop van jaren met verschillende levensvragen terugkomen. Soms voor een los gesprek, soms voor meerdere gesprekken. Ook gebeurt het dat er na een periode van stilte ineens weer gemaild of gebeld wordt over bepaalde vragen. Clienten vinden het prettig om niet steeds weer uit te hoeven leggen hoe hun werk-of gezinssituatie er uit ziet. In evaluaties geven clienten aan dat het fijn is om snel de aanpak van levens-, gezins-, werk- of relatiebepalende zaken te kunnen overleggen met iemand die de betrokkenen of de situatie kent. De nadruk in de relatie ligt op probleemoplossing vanuit verbinding en betrokkenheid.
Een greep uit reacties van clienten van de afgelopen jaren: HOUVAST Ouders met 3 jonge kinderen, oudste met zindelijkheidsproblematiek, moeder met burnout: "We hebben heel veel geleerd hoe we hem moeten aanspreken. Dat geeft ons beide veel houvast. Graag komen we weer terug als er moeilijkheden ontstaan. Momenteel gaat het ontzettend goed. We hebben geleerd om keuzes te maken en meer aandacht te geven aan wat er goed gaat".. VERSTERKT VERTROUWEN Ouders van zoon van 16 jaar met stemmings en schoolproblemen, na individueel traject en ouderbegeleiding: "We zien dat hij is versterkt in zijn innerlijke houding naar zichzelf. Hij is nu ok met zichzelf, heeft vertrouwen in leeftijdgenoten gekregen". Vader: "Voor mij was het allernuttigst die opstelling met die playmobilpoppetjes. Krachtige van het visuele beeld". Moeder: "Het was heel fijn om iemand te hebben die meedenkt, met een zekere afstand de situatie kan bekijken. Dat hele emotionele eerste deel, het was zo moeilijk om de situatie helder te bekijken. Daar was het zo behulpzaam in om te kunnen overleggen. Hij heeft veel geleerd. Eerste keer vond hij het heel fijn om te jou gesproken te hebben. Binnenvetter die hier over gevoelens moest praten, dat was oncomfortabel voor hem en ook goed om geprikkeld te worden. Soms was hij chagerijnig na de afspraak, maar nu heeft hij een baantje, spreekt af met vrienden en gaat weer naar school. Wij zijn hele tevreden met het traject. Het enige dat we moeilijk vonden was de besluitvorming rondom het onderzoek, omdat hij 16 is en daar zelf over mag beslissen. Wij wilden het eigenlijk niet, dat was lastig". LEERZAME INZICHTEN Gescheiden ouders met twee zoons, waarvan een met classificatie autisme en adhd Moeder: "Het is veel al die hulpverleners, en we hebben allebei onze eigen thema’s. Het is heel fijn dat jij altijd beschikbaar bent, dat we jou achter de hand hebben om dingen mee te kunnen overleggen. Het heeft me zo gesteund dat ik ook kleine dingen even af kon stemmen. Dat maakte het voor ons in de relatie ook makkelijker. Hoe vaak ik hier ook al ben geweest, ik kom altijd weer tot nieuwe inzichten." Vader: "Het is prettig dat je beide kinderen kent. Ik vind het belangrijk dat ik erkenning heb gekregen rondom de problematiek van de kinderen. Vindt het waardevol dat hier beide kinderen worden besproken. Alleen het sparren werkt al, geeft veel inzicht. Dit is echt een plek waar wij samen tot gesprek komen over onze kinderen". Vader: "Ik vind je best soft. Daar leer ik heel veel van, dat is een groot compliment dat ik je geef als autist. Ik ben anders gaan kijken naar mijzelf als opvoeder". VAN BOOS EN MACHTELOOS NAAR TROTS Ouders met een kind van 6 jaar met veel gedragsproblemen Hoe zijn ouders hier gestart?: "met een boos, ongecontroleerd en machteloos kind. Die niet te bereiken was op school en thuis. Waarbij iedereen radeloos was en niemand hem kon helpen". Waar zijn ze nu? "Open, rustige, lieve jongen die trots is op zichzelf, dat hij kan leren, kan voorlezen, kan tekenen. Die wil lezen, rekenen". "Dankzij jouw hulp hebben we ons kind terug. Je hebt hulppunten en aandachtspunten gegeven. Het is geleidelijk gegaan met ups en downs, maar we zijn er wel gekomen". "Je hebt ons in alles geholpen. Thuis en op school. Zonder deze hulp zouden we van school zijn gewisseld, terwijl we dat niet wilden. We zouden zelf nooit zo ver zijn gekomen. Dankzij jouw inbreng en hulp heeft ons kind deze kans op school heeft gekregen. Wij hebben thuis tips goed in praktijk gebracht, het ook gedeeld met de oppas en opa's en oma's. Ook de juf is hem anders aan gaan pakken. Samen hebben we hem duidelijk een andere weg op geholpen". LICHT IN DE TUNNEL Gescheiden ouders, kind met veel schoolverzuim, ouder met problematiek. . Wat is er bereikt?: "Thuis veel stappen gezet, en op school nu ook". Moeder ziet licht aan het einde van de tunnel, fijn dat ik ook geholpen heb met de jeugdconsulent. Vader: "Er zijn mooie stappen gezet: geen drugs meer, omgang met de kinderen, communiceren met moeder, huis opgeruimd. Moeder: "Ik heb veel inzet getoond afgelopen jaar. Samen met jou hebben we voor onze zoon nu de juiste hulp op de juiste plek gekregen. Hij is nu al zo veel rustiger en geduldiger geworden" Vader: "Ik ben heel blij en dankbaar voor alle hulp en wil het graag doorzetten. Af en toe zo'n gesprek samen is heel goed" . Moeder: "je hebt ons ontzettend heb geholpen met de onderzoeken, ouderbegeleiding, de mdo’s We willen jouw hulp nog niet kwijt, het helpt ons zo om dingen bespreekbaar te maken, houvast te krijgen. Dat kalme brein is moeilijk, goed om steeds situaties te overleggen". GESLAAGD ZELFVERTROUWEN Steunende behandeling (m.b.v. cognitieve gedragstherapie en mindfulness) van 18 jarige met examenstress/ faalangst 10 weken voor het examen:: "Kun je mij helpen, ik heb zo veel stress bij het leren. Ik kan er niet van slapen, en leer dan maar heel lang door. Ik tril af en toe helemaal, ik ben ook bang dat ik ga zakken van al die stress. Ook door sociale dingen heb ik veel stress, ik zou hier graag hulp bij hebben". 2 weken voor het examen: "Het gaat heel goed. Ik ben ook met andere dingen bezig, niet alleen maar aan het leren. Ik merk dat ik minder stress heb, en als ik leer gaat het beter. Ik merk dat ik me beter en vrolijker voel als ik dingen met anderen doe, het lukt me beter om tot helpende gedachten te komen. Ik heb gewoon meer zelfvertrouwen". Na het examen: "Ik wil je even laten weten dat ik geslaagd ben. Bedankt voor je hulp, ook nu ik ga studeren ga ik jouw tips en meditaties gebruiken". ZO FIJN DAT JE ZAG HOE MOEILIJK HIJ KAN ZIJN Ouderbegeleiding van ouders met kind van 0 en 2 jaar, moeder heeft ADHD "Heel erg fijn dat je meerdere keren thuis bent gekomen om mee te kijken. Ik was bang dat je niets zou zien maar het tegendeel was waar. Hij liet zijn moeilijkste gedrag zien. Ik heb veel geleerd van jouw feedback, je hebt me laten zien wat ik goed doe en wat ik beter anders kan doen. Ik heb ingezien dat ik zelf van invloed ben in hoe mijn zoontje opgroeit. Eindelijk snap ik nu hoe het werkt met dat opvoeden. Heel verhelderend dit traject. Ik vind het ook fijn om te weten dat ik altijd weer terug kan komen als het niet meer lukt, dat geeft een goed gevoel. Je kent ons en onze kinderen, dat is gewoon heel helpend". GRAPPIG Jongen 8 jaar met angstproblemen Ik vind het altijd wel leuk hier, jij bent ook grappig. We doen soms gekke dingen na die zijn gebeurd op school. Of we spelen het na met playmobile. Ik heb die probleempjes nu al niet meer, het is gewoon steeds minder geworden. Mijn hoofd doet nu niet raar meer, ik heb er geen last meer van". Ouders sturen een foto van het rapport: "De opvallendste verandering die we zien is de groei in het zelfvertrouwen die ... heeft doorgemaakt". WIL NIET Jongen van 10 jaar met gedragsproblemen, gescheiden ouders. ouders wilden een traject van individuele behandeling, maar hij wilde zelf niet. Uiteindelijk is het een traject van ouderbegeleiding geworden. Jongen: "Ik wil weg, ik wil hier niet zijn. Ik wil nu weg. Ik wil dit niet". |
|