Puberteit
onderweg naar volwassenheid
Is uw kind al veranderd in een puber? Ziet u de lichamelijke veranderingen? Wordt de toon van jullie interactie anders? Verandert er veel in het gedrag van uw kind? In de wisselwerking die u met uw zoon of dochter heeft? Herkent u uw kind niet meer? Wordt u onzeker van alle veranderingen? Weet u niet goed hoe u daar het beste mee om kunt gaan?
Maakt u zich zorgen over uw zoon of dochter in de puberleeftijd? Is uw kind somber en alleen? Heeft u het gevoel dat het uw kind niet loslaat belangrijke stappen te zetten? Komt uw zoon of dochter voortdurend de afspraken niet na die u gemaakt heeft? Gaat het niet meer goed op school? Is het moeilijk om afspraken te maken rondom alcohol, sexualiteit of drugs en weet u niet meer wat u er mee aan moet? Is er sprake van te veel negativiteit tussen u en uw kind en wilt u dat graag veranderen?
De puberteit of adolescentie is een periode waarin er op allerlei gebieden van alles verandert. De persoonlijke ontwikkeling van de puber is in volle gang. Meestal kunnen pubers met hun twijfels, verdriet of boosheid terecht bij mensen in de omgeving. Vrienden, ouders, familieleden of leraren kunnen zo'n rol vervullen. Vooral leeftijdsgenoten zijn enorm belangrijk in deze leeftijdsfase.
Soms hebben pubers geen behoefte om hun gedachten en gevoelens met een bekende te delen. Ze willen hun ouders niet afvallen of in een slecht daglicht stellen tegenover anderen. Ze willen niet dat anderen weten hoe het er thuis aan toe gaat, hoe teleurgesteld , boos of verdrietig ze zijn. Of hun gevoelens zijn te sterk en ondanks alle hulp van anderen, blijft het moeilijk.
Riemke praat met pubers over de moeilijke dingen in hun leven. Dat kan van alles zijn. Problemen met ouders of op school, te veel gamen, verdriet na een scheiding, dubbele gevoelens over de nieuwe partner van vader of moeder, somberheid, rouw, huilbuien, problemen rondom assertiviteit, vriendschappen, angst, faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen et cetera. Ook ondersteunt ze pubers met ADHD en Autisme
Pubers vinden het prettig om gewoon even hun verhaal te kunnen doen. Te uiten wat er allemaal in hun hoofd omgaat. Structuur en overzicht aan te brengen in alle omstandigheden. Te begrijpen wat er gebeurt in hun hoofd en lichaam en dat het niet gek is dat ze bepaalde dingen doen of juist niet doen.
Als orthopedagoog kan Riemke de problemen plaatsen binnen de ontwikkelingen die de puber doormaakt. Zij is in staat het verschil te zien tussen welke problemen horen bij de normale ontwikkeling, en welke problemen groter zijn dan dat. Ook maakt ze de puber bewust van de aanwezige kwaliteiten en persoonlijke draagkracht. Door de gesprekken leren pubers zichzelf beter kennen. Ze krijgen meer inzicht in hun (ontwikkelende) persoonlijkheid en de omstandigheden die een rol spelen.
Riemke is zelf moeder van vier kinderen tussen 15 en 22 jaar. Hierdoor kent ze de leefwereld van pubers en jong volwassenen in deze tijd goed.
Maakt u zich zorgen over uw zoon of dochter in de puberleeftijd? Is uw kind somber en alleen? Heeft u het gevoel dat het uw kind niet loslaat belangrijke stappen te zetten? Komt uw zoon of dochter voortdurend de afspraken niet na die u gemaakt heeft? Gaat het niet meer goed op school? Is het moeilijk om afspraken te maken rondom alcohol, sexualiteit of drugs en weet u niet meer wat u er mee aan moet? Is er sprake van te veel negativiteit tussen u en uw kind en wilt u dat graag veranderen?
De puberteit of adolescentie is een periode waarin er op allerlei gebieden van alles verandert. De persoonlijke ontwikkeling van de puber is in volle gang. Meestal kunnen pubers met hun twijfels, verdriet of boosheid terecht bij mensen in de omgeving. Vrienden, ouders, familieleden of leraren kunnen zo'n rol vervullen. Vooral leeftijdsgenoten zijn enorm belangrijk in deze leeftijdsfase.
Soms hebben pubers geen behoefte om hun gedachten en gevoelens met een bekende te delen. Ze willen hun ouders niet afvallen of in een slecht daglicht stellen tegenover anderen. Ze willen niet dat anderen weten hoe het er thuis aan toe gaat, hoe teleurgesteld , boos of verdrietig ze zijn. Of hun gevoelens zijn te sterk en ondanks alle hulp van anderen, blijft het moeilijk.
Riemke praat met pubers over de moeilijke dingen in hun leven. Dat kan van alles zijn. Problemen met ouders of op school, te veel gamen, verdriet na een scheiding, dubbele gevoelens over de nieuwe partner van vader of moeder, somberheid, rouw, huilbuien, problemen rondom assertiviteit, vriendschappen, angst, faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen et cetera. Ook ondersteunt ze pubers met ADHD en Autisme
Pubers vinden het prettig om gewoon even hun verhaal te kunnen doen. Te uiten wat er allemaal in hun hoofd omgaat. Structuur en overzicht aan te brengen in alle omstandigheden. Te begrijpen wat er gebeurt in hun hoofd en lichaam en dat het niet gek is dat ze bepaalde dingen doen of juist niet doen.
Als orthopedagoog kan Riemke de problemen plaatsen binnen de ontwikkelingen die de puber doormaakt. Zij is in staat het verschil te zien tussen welke problemen horen bij de normale ontwikkeling, en welke problemen groter zijn dan dat. Ook maakt ze de puber bewust van de aanwezige kwaliteiten en persoonlijke draagkracht. Door de gesprekken leren pubers zichzelf beter kennen. Ze krijgen meer inzicht in hun (ontwikkelende) persoonlijkheid en de omstandigheden die een rol spelen.
Riemke is zelf moeder van vier kinderen tussen 15 en 22 jaar. Hierdoor kent ze de leefwereld van pubers en jong volwassenen in deze tijd goed.
ouders & pubers:
een waardevolle combinatie
Vraagt u zich af of u het als ouder wel goed doet? Twijfelt u over uw aanpak? Heeft u andere overtuigingen dan uw partner over de opvoedingsinsteek? Blijft u straffen terwijl u het idee heeft dat het uw kind allemaal niets kan schelen?
In de puberteit kan de relatie tussen ouders en kinderen sterk veranderen. In zowel de fysieke, emotionele als hersen ontwikkeling van de puber gebeurt heel veel. Wat er gebeurt en hoe dat er uit zien is per kind sterk wisselend. Vaak zijn de schommelingen hanteerbaar voor ouders en slagen ze erin ook in deze levensfase een goede relatie met hun kind te onderhouden. Steeds weer blijkt uit onderzoek dat een goede relatie met ouders voor pubers belangrijk is voor hun verdere ontwikkeling. Ook al neemt de invloed van de omgeving toe en wordt de invloed van ouders kleiner. De kwaliteit van de relatie met ouders blijft van groot belang!
Ondanks alle inspanningen kan er toch een situatie ontstaan waarin ouders het niet meer zien zitten. Als er een spiraal ontstaat van negatieve communicatie en ouders het gevoel hebben de grip op hun kind te verliezen. Een gevoel van onmacht, van boosheid, van verzet en verwijdering.... Waarin er met deuren geslagen wordt, gescholden en gedreigd met straffen.
Hoe kan er een einde komen aan zo'n situatie?
* Individuele gesprekken voor pubers
* Opvoedkundige begeleiding voor ouders
* Gesprekken van ouders en pubers samen
* Mindful Parenting
* Mindful Kids
Ouders en puber kunnen samen bepalen wat ze willen. Dat kan voor aanmelding en het kan ook onderwerp zijn van het eerste gesprek. Bij gesprekken kunnen beide ouders en de puber aanwezig zijn. Ook kan het zijn dat de gesprekken alleen plaats vinden met de puber, of met een ouder. Dat is afhankelijk van de situatie en de hulpvraag.
Staan pubers hier open voor? Soms wel, soms niet. In een traject moet eerst wederzijds vertrouwen en respect ontstaan. De puber zal ervaren dat Riemke kan helpen om toenadering tot zijn/ haar ouders te realiseren, en om een vertaalslag te maken van zijn wensen en behoeftes naar zijn ouders toe. Tegelijkertijd zal Riemke naar ouders toe het gedrag van hun zoon of dochter plaatsen binnen de kader van de ontwikkeling die hun kind doormaakt. Allerlei gedrag is normaal voor deze levensfase en het vraagt van ouders bepaalde opvoedingsgedragingen om weer een positieve interactie met hun zoon of dochter te gaan realiseren. Door pubers en ouders te ondersteunen in gedragsveranderingen worden mooie resultaten behaald!
Als pubers zelf echt niet willen kan ook door gesprekken met ouders nog veel verandering gerealiseerd worden. Ook al is de invloed van ouders minder dan het in eerdere levensfases was, de invloed is buitengewoon essentieel. Andere invloed van ouders levert dus ook ander uitkomsten op.
In de puberteit kan de relatie tussen ouders en kinderen sterk veranderen. In zowel de fysieke, emotionele als hersen ontwikkeling van de puber gebeurt heel veel. Wat er gebeurt en hoe dat er uit zien is per kind sterk wisselend. Vaak zijn de schommelingen hanteerbaar voor ouders en slagen ze erin ook in deze levensfase een goede relatie met hun kind te onderhouden. Steeds weer blijkt uit onderzoek dat een goede relatie met ouders voor pubers belangrijk is voor hun verdere ontwikkeling. Ook al neemt de invloed van de omgeving toe en wordt de invloed van ouders kleiner. De kwaliteit van de relatie met ouders blijft van groot belang!
Ondanks alle inspanningen kan er toch een situatie ontstaan waarin ouders het niet meer zien zitten. Als er een spiraal ontstaat van negatieve communicatie en ouders het gevoel hebben de grip op hun kind te verliezen. Een gevoel van onmacht, van boosheid, van verzet en verwijdering.... Waarin er met deuren geslagen wordt, gescholden en gedreigd met straffen.
Hoe kan er een einde komen aan zo'n situatie?
* Individuele gesprekken voor pubers
* Opvoedkundige begeleiding voor ouders
* Gesprekken van ouders en pubers samen
* Mindful Parenting
* Mindful Kids
Ouders en puber kunnen samen bepalen wat ze willen. Dat kan voor aanmelding en het kan ook onderwerp zijn van het eerste gesprek. Bij gesprekken kunnen beide ouders en de puber aanwezig zijn. Ook kan het zijn dat de gesprekken alleen plaats vinden met de puber, of met een ouder. Dat is afhankelijk van de situatie en de hulpvraag.
Staan pubers hier open voor? Soms wel, soms niet. In een traject moet eerst wederzijds vertrouwen en respect ontstaan. De puber zal ervaren dat Riemke kan helpen om toenadering tot zijn/ haar ouders te realiseren, en om een vertaalslag te maken van zijn wensen en behoeftes naar zijn ouders toe. Tegelijkertijd zal Riemke naar ouders toe het gedrag van hun zoon of dochter plaatsen binnen de kader van de ontwikkeling die hun kind doormaakt. Allerlei gedrag is normaal voor deze levensfase en het vraagt van ouders bepaalde opvoedingsgedragingen om weer een positieve interactie met hun zoon of dochter te gaan realiseren. Door pubers en ouders te ondersteunen in gedragsveranderingen worden mooie resultaten behaald!
Als pubers zelf echt niet willen kan ook door gesprekken met ouders nog veel verandering gerealiseerd worden. Ook al is de invloed van ouders minder dan het in eerdere levensfases was, de invloed is buitengewoon essentieel. Andere invloed van ouders levert dus ook ander uitkomsten op.