Wat doet een orthopedagoog?
"Ik wil anderen helpen tot bloei te komen"
Heeft u iets waarmee u zich van jongs af aan al bezig houdt? Een belangstelling of onderwerp dat u 24 uur per dag interesseert? Waar u altijd mee bezig bent? Dat voelt alsof het bij u hoort? Voor mij is dat het vak van Orthopedagoog.
Ortho komt van het Griekse woord "orthos" dat recht of juist betekent. Pedagoog staat voor opvoedkundige.
Een orthopedagoog helpt kinderen, jongeren en ouders bij problemen in de opvoeding en het opgroeien. Het kunnen problemen thuis zijn of op school. Veilig opgroeien, een optimale ontwikkeling en doelmatige zorg van kinderen en jongeren staan in mijn werk centraal.
Ik werk in mijn praktijk met cliënten die lichte tot matige problemen ervaren: opvoedproblemen, sociaal emotionele problemen (heel boos, heel verdrietig, somber), gedragsproblemen (schreeuwen, ruzie maken, niet luisteren) problemen thuis, problemen op school (te moeilijk, te makkelijk, pesten), gezinsproblemen, levensfaseproblemen (bijvoorbeeld: puberteit, volwassen worden, maar ook peuterproblemen of problemen van jonge ouders), aanpassingsproblemen (problemen op middelbare school of na verhuizing), verwerkingsproblemen (rouw, scheiding). Heeft uw kind hele ernstige problemen, dan kunt u beter terecht bij een meer gespecialiseerde praktijk. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ernstige eetproblemen, verslaving (drank, drugs), automutilatie, geweld, zware psychiatrie of suidicaliteit.
Soms is er diagnostiek nodig om beter te bepalen wat er echt aan de hand is. Dan worden er vragenlijsten ingevuld of testen gedaan. In andere gevallen kunnen we direct beginnen met de behandeling, bijvoorbeeld doordat er eerder al een diagnose is gesteld. Kinderen en jongeren komen meestal alleen naar mij toe, soms komen ouders mee. Ook kan het zijn dat ouders komen en het kind niet. Dat ligt aan de leeftijd van het kind, het probleem en de hulpvraag. Samen overleggen we wat jullie nodig hebben.
Ik ben zelf niet zo'n fan van labels, of classificatie zoals dat officieel heet. Liever kom ik tot een beschrijvende diagnose, dan tot een label zoals ADHD, Autisme of Angststoornis dat een leven lang meegaat. Ik vind het geen recht doet aan de ontwikkelingsfase van een kind om te vroeg een classificatie te stellen. In sommige gevallen is er een zwaarwegende reden om dat wel te doen. Bijvoorbeeld omdat het een kind toegang geeft tot speciaal onderwijs of een "rugzakje" met hulp. Of omdat het overduidelijk is, handvatten geeft en ouders ontschuldigt. Is het niet beter dat een team van specialisten met elkaar dan uw kind bekijkt en tot een classificatie komt? Ik ben een zelfstandige die uw kind als enige ziet. Een label, een classificatie, is van grote invloed op het leven van een kind en een gezin. Daar moet in mijn ogen niet te licht over worden gedacht. Het label helpt niet perse uw kind een betere/ makkelijkere weg te vinden in zijn/ haar leven . Het kan uw kind ook verhinderen bij bepaalde stappen in het leven. En we kunnen samen puzzelen op het vinden van die benaderingswijze waarin uw kind beter gedijt thuis en op school, met een werkhypothese of een vermoeden van... komen we ook een heel eind. Zolang we het zonder classificatie redden geef ik daar de voorkeur aan. Uiteraard kan ook de omgeving op school en thuis aangepast worden met een beschrijvende diagnose. Dat geeft een kind alle gelegenheid om het optimale uit zichzelf te halen. Voor u belangrijk om te weten dat ik als orthopedagoog bevoegd ben om zowel een beschrijvende als een classificerende diagnose te stellen.
Wist u dat een orthopedagoog en een kinderpsycholoog eigenlijk hetzelfde werk doen? De universitaire studies orthopedagogiek en ontwikkelingspsychologie zijn gebaseerd op dezelfde wetenschappelijke achtergronden. Elke orthopedagoog en kinderpsycholoog werkt op een eigen manier. De professionaliteit overlapt. Belangrijk is om te kijken of er een klik is. Alleen dan kan er sprake zijn van effectiviteit in de behandeling. Weet u zeker dat u eigenlijk wilt weten of uw kind ADHD heeft, of Autisme? Dan kunt u beter bij een collega praktijk terecht. Wilt u hulp/ handvatten voor het omgaan met uw kind in de praktijk, dan bent u van harte welkom. Samen kunnen we kijken hoe u de ontwikkeling van het gedrag van uw kind zo goed mogelijk kunt beinvloeden. Een classificatie helpt niet. Uw kind anders benaderen zorgt er voor dat dingen anders gaan lopen. En dat heeft hopelijk weer een positief effect op het gedrag van uw kind.
Ortho komt van het Griekse woord "orthos" dat recht of juist betekent. Pedagoog staat voor opvoedkundige.
Een orthopedagoog helpt kinderen, jongeren en ouders bij problemen in de opvoeding en het opgroeien. Het kunnen problemen thuis zijn of op school. Veilig opgroeien, een optimale ontwikkeling en doelmatige zorg van kinderen en jongeren staan in mijn werk centraal.
Ik werk in mijn praktijk met cliënten die lichte tot matige problemen ervaren: opvoedproblemen, sociaal emotionele problemen (heel boos, heel verdrietig, somber), gedragsproblemen (schreeuwen, ruzie maken, niet luisteren) problemen thuis, problemen op school (te moeilijk, te makkelijk, pesten), gezinsproblemen, levensfaseproblemen (bijvoorbeeld: puberteit, volwassen worden, maar ook peuterproblemen of problemen van jonge ouders), aanpassingsproblemen (problemen op middelbare school of na verhuizing), verwerkingsproblemen (rouw, scheiding). Heeft uw kind hele ernstige problemen, dan kunt u beter terecht bij een meer gespecialiseerde praktijk. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ernstige eetproblemen, verslaving (drank, drugs), automutilatie, geweld, zware psychiatrie of suidicaliteit.
Soms is er diagnostiek nodig om beter te bepalen wat er echt aan de hand is. Dan worden er vragenlijsten ingevuld of testen gedaan. In andere gevallen kunnen we direct beginnen met de behandeling, bijvoorbeeld doordat er eerder al een diagnose is gesteld. Kinderen en jongeren komen meestal alleen naar mij toe, soms komen ouders mee. Ook kan het zijn dat ouders komen en het kind niet. Dat ligt aan de leeftijd van het kind, het probleem en de hulpvraag. Samen overleggen we wat jullie nodig hebben.
Ik ben zelf niet zo'n fan van labels, of classificatie zoals dat officieel heet. Liever kom ik tot een beschrijvende diagnose, dan tot een label zoals ADHD, Autisme of Angststoornis dat een leven lang meegaat. Ik vind het geen recht doet aan de ontwikkelingsfase van een kind om te vroeg een classificatie te stellen. In sommige gevallen is er een zwaarwegende reden om dat wel te doen. Bijvoorbeeld omdat het een kind toegang geeft tot speciaal onderwijs of een "rugzakje" met hulp. Of omdat het overduidelijk is, handvatten geeft en ouders ontschuldigt. Is het niet beter dat een team van specialisten met elkaar dan uw kind bekijkt en tot een classificatie komt? Ik ben een zelfstandige die uw kind als enige ziet. Een label, een classificatie, is van grote invloed op het leven van een kind en een gezin. Daar moet in mijn ogen niet te licht over worden gedacht. Het label helpt niet perse uw kind een betere/ makkelijkere weg te vinden in zijn/ haar leven . Het kan uw kind ook verhinderen bij bepaalde stappen in het leven. En we kunnen samen puzzelen op het vinden van die benaderingswijze waarin uw kind beter gedijt thuis en op school, met een werkhypothese of een vermoeden van... komen we ook een heel eind. Zolang we het zonder classificatie redden geef ik daar de voorkeur aan. Uiteraard kan ook de omgeving op school en thuis aangepast worden met een beschrijvende diagnose. Dat geeft een kind alle gelegenheid om het optimale uit zichzelf te halen. Voor u belangrijk om te weten dat ik als orthopedagoog bevoegd ben om zowel een beschrijvende als een classificerende diagnose te stellen.
Wist u dat een orthopedagoog en een kinderpsycholoog eigenlijk hetzelfde werk doen? De universitaire studies orthopedagogiek en ontwikkelingspsychologie zijn gebaseerd op dezelfde wetenschappelijke achtergronden. Elke orthopedagoog en kinderpsycholoog werkt op een eigen manier. De professionaliteit overlapt. Belangrijk is om te kijken of er een klik is. Alleen dan kan er sprake zijn van effectiviteit in de behandeling. Weet u zeker dat u eigenlijk wilt weten of uw kind ADHD heeft, of Autisme? Dan kunt u beter bij een collega praktijk terecht. Wilt u hulp/ handvatten voor het omgaan met uw kind in de praktijk, dan bent u van harte welkom. Samen kunnen we kijken hoe u de ontwikkeling van het gedrag van uw kind zo goed mogelijk kunt beinvloeden. Een classificatie helpt niet. Uw kind anders benaderen zorgt er voor dat dingen anders gaan lopen. En dat heeft hopelijk weer een positief effect op het gedrag van uw kind.