Ervaring van Barbara moeder van Mees
Vorige week werd ik gebeld door Barbara, de moeder van Mees (7). Barbara vertelde dat zij en haar man zich zorgen maken over hun zoon. "Eigenlijk hebben we geen zorgen. Het gaat goed met Mees. Hij zit lekker in zijn vel en heeft veel vriendjes. Toch hebben wij het samen het vaak over Mees en hoe het gaat op school". Ze denken regelmatig terug aan hun eigen kindertijd en het gebrek aan uitdaging dat zij toen hebben ervaren. Vooral de verveling op school herinneren ze zich goed. Vader, econometrist, werd er vaak op uit gestuurd om boodschappen te doen voor de meesters en juffen, of om jonge kinderen te helpen.
Door hun eigen ervaringen twijfelen ze soms of Mees wel het juiste aanbod krijgt op school. "Mees is een intelligente jongen die het leuk vindt al hele moeilijke legodozen te bouwen. Aan tafel praat hij mee over serieuze onderwerpen. Vorige week vroeg hij nog: "Wanneer is het leven op aarde begonnen? En hoe kan het dan, dat er eerst geen begin was?" Slimme vragen voor een jongen van zijn leeftijd. Opvallend is dat hij daar in echt anders lijkt te zijn dan zijn grote zussen. Op school vindt hij het "best". Hij zegt er niet zo veel over en zijn rapporten zijn buitengewoon goed. "Wordt hij wel voldoende uitgedaagd? Moeten we eens met de juf gaan praten"?"
We bespreken over de telefoon dat het moeilijk is om als ouders steeds weer dezelfde terugkerende gedachten te hebben. Bij voortdurende twijfel is het goed om op een gegeven momenten het een ander te gaan bespreken op school of te onderzoeken. Dat geeft duidelijkheid en houvast en voorkomt deze twijfels en onduidelijjkheden. Er is veel veranderd op scholen en leerkrachten doen hun best op niveauverschillen in te spelen.Door het gesprek aan te gaan met de leerkracht kunnen Barbara en haar man horen hoe de school van Mees het niveau van de leerlingen bepaalt en in de gaten houdt. Misschien wordt er op verschillende niveaus gewerkt of is er een plusklas? Soms kan de leerkracht zelf meer uitdaging gaan bieden, of is er eerst overleg nodig met de intern begeleider. Een intern begeleider zou Mees ook kunnen doortoetsen.
Barbara vraagt of het mogelijk is om het IQ van Mees te onderzoeken en of dat zinvol zou zijn? Ik geef aan dat onderzoek altijd mogelijk is, maar dat de voorkeur er naar uitgaat om eerst het gesprek met school aan te gaan. Misschien kan Mees meer uitdaging geboden worden en is er geen intelligentieonderzoek nodig. Barbara geeft aan dat ze blij is dat ze even heeft kunnen overleggen en zich geholpen voelt door het gesprek. Ik benoem dat het goed is om te investeren in de relatie met de leerkracht en de school. Een goede relatie maakt het overleggen makkelijker en zorgt ervoor dat de belangen van Mees beter behartigd kunnen worden. Tenslotte geef ik aan dat school allerlei toetsen af kan nemen, maar dat een intelligentietest allen afgenomen kan worden door een orthopedagoog of psycholoog.
Drie weken later mailt Barbara met de vraag of het toch mogelijk is om bij Mees toch een IQ test af te nemen? De school heeft aangegeven dat zij in de schoolresultaten van Mees geen aanleiding zien tot extra uitdagend werk. Zowel Barbara als haar man willen graag meer duidelijkheid over de intelligentie van hun zoon. We maken een afspraak voor een gesprek met beide ouders. Mees komt 2 weken later een hele ochtend langs voor een intelligentietest. De uitkomsten bespreek ik een week later met zijn ouders. De duidelijkheid van de IQ test geeft rust en houvast binnen het gezin en in de communicatie met school.
Loopt u steeds tegen bepaalde problemen aan? Wilt u genieten van uw kind, gezin en van de tijd samen? Lukt dat niet altijd even goed? Is de gezelligheid soms ver te zoeken? Weet u niet wat u moet doen om dat te veranderen? Zou u graag willen dat het anders was, maar weet u niet hoe u dat kan bereiken? Of hebben uw kinderen geen probleem, maar heeft u er toch geen goed gevoel bij? Voelt u zich soms onzeker over uw eigen rol? Vraagt u zich af of het anders aan zou kunnen pakken? Is het een probleem dat behandeling nodig heeft? of heeft iedereen hier wel eens last van?
Iedere maand geef ik twee gratis telefonische helpsessies weg. Bent u hier in geinteresseerd? Stuur een mail naar:
[email protected]
.
Door hun eigen ervaringen twijfelen ze soms of Mees wel het juiste aanbod krijgt op school. "Mees is een intelligente jongen die het leuk vindt al hele moeilijke legodozen te bouwen. Aan tafel praat hij mee over serieuze onderwerpen. Vorige week vroeg hij nog: "Wanneer is het leven op aarde begonnen? En hoe kan het dan, dat er eerst geen begin was?" Slimme vragen voor een jongen van zijn leeftijd. Opvallend is dat hij daar in echt anders lijkt te zijn dan zijn grote zussen. Op school vindt hij het "best". Hij zegt er niet zo veel over en zijn rapporten zijn buitengewoon goed. "Wordt hij wel voldoende uitgedaagd? Moeten we eens met de juf gaan praten"?"
We bespreken over de telefoon dat het moeilijk is om als ouders steeds weer dezelfde terugkerende gedachten te hebben. Bij voortdurende twijfel is het goed om op een gegeven momenten het een ander te gaan bespreken op school of te onderzoeken. Dat geeft duidelijkheid en houvast en voorkomt deze twijfels en onduidelijjkheden. Er is veel veranderd op scholen en leerkrachten doen hun best op niveauverschillen in te spelen.Door het gesprek aan te gaan met de leerkracht kunnen Barbara en haar man horen hoe de school van Mees het niveau van de leerlingen bepaalt en in de gaten houdt. Misschien wordt er op verschillende niveaus gewerkt of is er een plusklas? Soms kan de leerkracht zelf meer uitdaging gaan bieden, of is er eerst overleg nodig met de intern begeleider. Een intern begeleider zou Mees ook kunnen doortoetsen.
Barbara vraagt of het mogelijk is om het IQ van Mees te onderzoeken en of dat zinvol zou zijn? Ik geef aan dat onderzoek altijd mogelijk is, maar dat de voorkeur er naar uitgaat om eerst het gesprek met school aan te gaan. Misschien kan Mees meer uitdaging geboden worden en is er geen intelligentieonderzoek nodig. Barbara geeft aan dat ze blij is dat ze even heeft kunnen overleggen en zich geholpen voelt door het gesprek. Ik benoem dat het goed is om te investeren in de relatie met de leerkracht en de school. Een goede relatie maakt het overleggen makkelijker en zorgt ervoor dat de belangen van Mees beter behartigd kunnen worden. Tenslotte geef ik aan dat school allerlei toetsen af kan nemen, maar dat een intelligentietest allen afgenomen kan worden door een orthopedagoog of psycholoog.
Drie weken later mailt Barbara met de vraag of het toch mogelijk is om bij Mees toch een IQ test af te nemen? De school heeft aangegeven dat zij in de schoolresultaten van Mees geen aanleiding zien tot extra uitdagend werk. Zowel Barbara als haar man willen graag meer duidelijkheid over de intelligentie van hun zoon. We maken een afspraak voor een gesprek met beide ouders. Mees komt 2 weken later een hele ochtend langs voor een intelligentietest. De uitkomsten bespreek ik een week later met zijn ouders. De duidelijkheid van de IQ test geeft rust en houvast binnen het gezin en in de communicatie met school.
Loopt u steeds tegen bepaalde problemen aan? Wilt u genieten van uw kind, gezin en van de tijd samen? Lukt dat niet altijd even goed? Is de gezelligheid soms ver te zoeken? Weet u niet wat u moet doen om dat te veranderen? Zou u graag willen dat het anders was, maar weet u niet hoe u dat kan bereiken? Of hebben uw kinderen geen probleem, maar heeft u er toch geen goed gevoel bij? Voelt u zich soms onzeker over uw eigen rol? Vraagt u zich af of het anders aan zou kunnen pakken? Is het een probleem dat behandeling nodig heeft? of heeft iedereen hier wel eens last van?
Iedere maand geef ik twee gratis telefonische helpsessies weg. Bent u hier in geinteresseerd? Stuur een mail naar:
[email protected]
.