Leer & School problemenEen groot deel van de dag zitten kinderen op school. Is er sprake van leer- of schoolproblemen dan is het belangrijk om uit te zoeken waar het probleem precies in zit.
Scholen zijn verantwoordelijk voor problemen op school. Als school er niet uit komt kan de hulp van Unita (basisschool) of Qinas (middelbare school) ingezet worden. Als problematiek alleen op school speelt valt dat niet onder de jeugdhulp die door de Regio Gooi & Vechtstreek vergoed wordt. U kunt dus met deze problemen wel terecht bij de praktijk, maar dan zult u de kosten zelf moeten betalen. Vaak is er sprake van problematiek die thuis speelt en op dezelfde of een andere manier op school. In dat geval zal ik proberen aan te sluiten bij de hulp van school, of bespreken of Unita betrokken kan worden. |
*
* * * * |
Observatie
Een observatie op school kan veel informatie geven over het functioneren van het kind in de klas. Er wordt gekeken naar aanpak, concentratie, taakgerichtheid, oplettendheid, cognitief en sociaal functioneren. Ook is er aandacht voor de interactie tussen het kind en de leerkracht en de interactie tussen de kinderen onderling. Het doel van de observatie wordt vooraf gezamenlijk bepaald in overleg met de leerkracht en de ouders. Achteraf wordt de observatie nabesproken met de betrokkenen. Het verslag geeft handvatten voor de omgang met het kind in de klas. De observatie geeft steun en erkenning aan de leerkracht. Ouders geeft het inzicht hoe hun kind in de klas functioneert. IQ test Een IQ test geeft inzicht in het intellectueel niveau van een kind. De uitkomsten geven zowel ouders als school veel duidelijkheid en inzichten. Belangrijke beslissingen omtrent schoolrijpheid, doubleren of versnellen vragen om inzicht in intelligentie van een kind. De uitkomsten dragen bij aan een heldere communicatie met school. Driehoek Voor het schoolse functioneren van een kind is de driehoek: Kind, ouders en school, van belang. De onderlinge relatie en communicatie kan doorwerken in de prestaties van de leerling. Bij leer- en schoolproblemen is het van belang deze relatie bespreekbaar te maken en te bekijken of er verbeteringen mogelijk zijn. Samenhang met andere problemen Niet altijd is meteen duidelijk dat er sprake is van een leer- of schoolprobleem. Bijvoorbeeld bij een client van 7 jaar die aangemeld werd met onverklaarbare hoofdpijnen. Na het afnemen van een IQ test bleek er sprake te zijn van extreem hoge intelligentie en ondervraging op school. Aanpassing van het lesprogramma en zijn taken leidde er toe dat hij veel beter in zijn vel kwam te zitten en de hoofdpijn verdween. Meervoudige partijdigheid Riemke is in staat tot meervoudige partijdigheid. Dat wil zeggen dat ze aandacht heeft voor de verschillende standpunten van betrokkenen die een rol spelen: Ouders en leerlingen, partners, verschillende personen in samengestelde gezinnen, leerkrachten, IB, RT ers en directie. Dyslexie/ Dyscalculie Het vaststellen en behandelen van dyslexie en dyscalculie vraagt om specifieke expertise. Hiervoor verwijzen we u graag door naar gespecialiseerde praktijken. |